قوانین شاپیونا

هدف ما ایجاد یک محیط سالم و دوستانه در شاپیونا است. به همین دلیل قوانین شاپیونا به عنوان یک راهنما برای همه خریداران و فروشندگان به منظور سالم نگه داشتن این محیط برای خرید و فروش تدوین شده است. شما می بایست با شرایط خدمات ما در اینجا موافقت کنید. ما متعهد به حفظ محیطی امن با تلاش تک تک شما هستیم.
هر فردی درمقام مصرف کننده دارای حقوقی است که این حقوق می بایست از جانب فروشندگان محصولات محترم شمرده شود
این قانون مجموعه اصول و قواعدی است که برای مبادله آسان و ایمن اطلاعات در واسط های الکترونیکی و با استفاده از سیستم های ارتباطی جدید به کار می رود.
امنیت خرید و فروش و آسودگی خاطر فروشندگان از مسائل حائز اهمیت برای شاپیونا است و همواره می کوشد در این راستا فروشی آسان، امن و لذت بخشی را برای فروشندگان خود پدید آورد. شاپیونا به تمامی فروشندگان گرامی توصیه می نماید کلیه موارد ذیل را به دقت مطالعه نمایند ، تا در هنگام فروش کالا دچار مشکل نگردند. کلیه اصول و قوانین ‏شاپیونا منطبق با قوانین جمهوری اسلامی ایران، قانون تجارت الکترونیک و قانون حمایت از حقوق فروشنده و مصرف کننده می باشد.

قوانین عمومی

استفاده از خدمات این سامانه به معنای آگاه بودن و پذیرفتن شرایط و قوانین و همچنین نحوه ی استفاده از سرویس‌‏ها و خدمات شاپیونا است. توجه داشته باشید که فروش کالا نیز در هر زمان به معنی پذیرفتن کلیه شرایط و قوانین شاپیونا از سوی فروشنده می باشد.
قوانين و مقررات شاپیونا همواره با هدف ارائه خدمات بهتر و مطمئن تر بروز خواهد شد. . هر كاربر شاپیونا تأييد مي نمايد كه همواره صفحه قوانين و مقررات را مطالعه نموده و كليه شرايط را پذيرفته است.

قوانین ثبت محصول

فروشندگان می توانند محصولات خود را اعم از کالا یا خدمات بدون هیچ گونه هزینه ای و به صورت رایگان در فروشگاه خود ثبت نمایند. در هنگام ثبت کالا بایستی اطلاعات موثر در تصمیم گیری مصرف کنندگان جهت خرید در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند و قوانین ذیل را رعایت فرمایند:
1-  ثبت مشخصات فنی و ویژگیهای کاربردی کالا به صورت صحیح و کامل ( در صورتی که کالای شما اصل نبوده حتما در بخش مشخصات محصول بیان نمایید در غیر این صورت کالای شما اصل تلقی می گردد.)
2-  فروشندگان در تبليغ كالای خود نبايد مرتكب فعل يا ترك‌ فعلي شوند كه سبب مشتبه شدن و يا فريب مخاطب از حيث كميت و كيفيت شود
3-  فروشندگان براي فروش كالای خود که تبليغ مي‌كنند نبايد ‌سلامتي افراد را به خطر اندازند.
4-  فروشنده بايد به نحوي تبليغ كند كه مصرف كننده به طور دقيق، ‌صحيح و روشن اطلاعات مربوط به كالا را درك كند.
5- مسئولیت تعیین و درج قیمت کالا بر عهده فروشنده می باشد. ارائه سیاست های قیمت گذاری ثابت و مشخص و رقابتی حداقل برابر با قیمت کالا های همانند در سایر فروشگاه ها (اعم از اینترنتی و غیر اینترنتی ) باعث افزایش فروش کالای شما خواهد گردید.
6-  ثبت کلیه هزینه هایی که برای خرید کالا بر عهده مشتری خواهد بود (از جمله قیمت کالا میزان مالیات، هزینه حمل)

توجه فرمایید از فروش کالاهایی که خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشند ممانعت به عمل خواهد آمد. به این جهت، شاپیونا برای رفاه حال فروشندگان، یک لیست از کالاهای ممنوعه و غیرقابل فروش بر روی شاپیونا را در اختیار شما می گذارد.

لیست کالاهای غیر قابل فروش در شاپیونا

لیست کالاهای ممنوعه

· الکل و انواع مشروبات الکلی
· 
حیوانات و محصولات حیات وحش (شامل حیوانات وحشی)
· 
آثار باستانی
· 
لوازم آرایشی دست دوم
· 
پول و تمبر تقلبی
· 
کارت های اعتباری
· 
ارز، بدون هیچ محدودیتی شامل ارز دیجیتالی
· 
مواد مخدر، دارو (با نسخه یا بی نسخه)، مواد توهم زا و یا موادی شبیه به مواد مخدر مرتبط با انحرافات جنسی
· 
تجهیزات مخابراتی، تجهیزات نظارت الکترونیکی و دیگر تجهیزات الکترونیکی مشابه مانند de-scrambler تلویزیون کابلی، اسکنر رادار، دستگاه های کنترل سیگنال ترافیک، دستگاه های استراق سمع و شنود
· 
محصولات تحریم شده
· 
اسلحه، مواد منفجره، تجهیزات نظامی، مهمات نظامی، سلاح هایی مانند اسپری فلفل، کپی دقیق اسلحه، سلاح های شک آور و غیره
· 
هر گونه مواد غذایی ( فروش مواد غذایی در پاساژ تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نمی باشد )
· 
اجناس مربوط به دولت یا پلیس مانند مدالها، نشانها و یا یونیفرمها
· 
اعضای بدن انسان و یا باقیمانده آن
· 
دستگاه های قفل شکن
· 
بلیط های بخت آزمایی
· 
آفت کش ها
· 
کالاهای تقلبی: از جمله کالاهای کپی شده، اقلام تقلبی و کپی های غیر مجاز از یک محصول و یا مواردی که ممکن است کپی رایت، علائم تجاری، و یا سایر حقوق معنوی اشخاص ثالث را نقض کند.
· 
دستگاه ها و هر گونه وسیله قمار
· 
اجناس مصادره شده
· 
سهام، سایر اوراق بهادار و تمبرهای قانونی
· 
توتون و تنباکو و مواد مربوطه، از جمله سیگارهای الکترونیکی
· 
اجناس زشت و ناپسند، فتنه ساز یا خیانت انگیز، پورنوگرافی
· 
کالاهای چاپ شده، کتابها، فیلم ها، ویدیوها و یا بازی های ویدئویی که در کشورغیرمجاز میباشند مانند آنهایی که به دین اسلام توهین کرده، فساد را شایع کرده، ایده تروریسم یا گروه های غیر مجاز را تشویق کرده، نفاق انگیز بین قومیت و ادیان کشور بوده، میهن دوستی را مورد تمسخر قرار داده و یا استعمار غرب یا شرق را ترویج میدهند.
· 
اجناس مسروقه
· 
اجناس با برچسب تقلبی
· 
کالاهای قاچاق
· 
هر نوع سند، مورد یا محصول که بر علیه بنیاد اسلام، عزت ملی، و امنیت عمومی باشد یا صلح را بر هم بزند.
· 
محصولاتی که توسط قانون ایران یا به دلایل مذهبی ممنوع شده یا که واردات و صادرات آنها در ایران با توجه به قوانین گمرکی ممنوع اعلام شده است.

و هر کالای ممنوعه دیگری یا کالای محدود شده توسط قانون برای خریدار و یا فروشنده و یا هر کالایی که موجب تشویق کارهای غیر قانونی شود.

ارسال کالا به خریدار

شاپیونا پس از صدور صورت حساب و تکمیل عملیات خرید توسط خریدار یک نسخه از سفارش برای مشتری و یک نسخه برای فروشگاه ارسال خواهد کرد. فروشنده از طریق پیام کوتاه از فروش یکی از محصولات فروشگاهش مطلع می‌گردد.
فروشنده می بایست حداکثر طی زمان ثبت کرده در محصول اقدام به تحویل سفارش به مشتری بر طبق روش ثبت شده در مشخصات محصول نماید.در صورت عدم تحویل سفارش و بنا به درخواست خریدار فاکتور لغو شده و مبلغ پرداختی به خریدار مسترد می شود. در این حالت  مسئولیت بروز هر گونه مشکلی بر عهده فروشنده می باشد.
تحویل سالم کالا به خریدار در محل آدرس ثبت شده خریدار بخشی از تعهدات فروشنده بوده و در صورت آسیب کالا در روند ارسال مسئولیت پیگیری و رفع مشکل با فروشنده کالا خواهد بود.

نکته :

فروشنده میتواند  برروی بسته ی ارسالی مشخصات کالا (مثل رنگ، سایز یا مشخصات درج شده روی بدنه کالا ) را درج نمایید تا در صورت مغایرت داشتن محصول با خرید ثبت شده، خریدار نیازی به باز نمودن بسته نداشته باشد.

احترام به حریم خصوصی اشخاص

در صورت استفاده از ارتباط صوتی، هویت فروشنده و قصد وی از ایجاد تماس با خریدار به طور روشن و صریح در شروع مکالمه بیان شود. هرگونه تماسی باید به روشی معقول در وقت مناسب برقرار شود تا مانع از مزاحمت گردد.

قوانین حاکم بر فروش

فروشگاه می بایست حداقل از ساعت 9 الی 21 در تمامی روزهای کاری به جز تعطیلات رسمی کشور پاسخگوی تماس مشتریان و کارشناس شاپیونا باشند. در صورتي كه فروشنده، كالای ديگري غير از موضوع معامله‌ يا تعهد را براي خریدار ارسال نمايد، كالا ارجاع داده مي‌شود و هزينه ارسال و بازگشت کالا به عهده فروشنده خواهد بود.
در خواست دریافت هرگونه وجه از خریدار خارج از شاپیونا خلاف قوانین شاپیونا می باشد و در صورت مشاهده و یا گزارشی از سوی خریداران از ادامه فعالیت فروشگاه جلوگیری می گردد.
فروش کالا به مشتری نهایی توسط فروشنده صورت می پذیرد و شاپیونا صرفا زیر ساخت انجام فروش را فراهم می نماید. لذا مسئولیت صدور فاکتور در وجه مشتری بر عهده فروشنده می باشد و شاپیونا هیچ مسئولیتی در قبال آن و مسائل مربوط به آن ندارد.
در صورت صدور فاکتور در وجه و یا بنام شاپیونا و اظهار نمودن آن در گزارشات مالیاتی، مراتب مورد تایید این موسسه نبوده و همچنین این شرکت هیچ گونه مسئولیتی بر عهده نخواهد داشت و مسئولیت خسارت وارده به عهده فروشنده خواهد بود.
فروشنده تضمین می نماید که تمامی کالاهای تحویلی به مشتری مطابق قوانین جمهوری اسلامی تولید شده و یا از مبادی رسمی کشور وارد گردیده است. همچنین کالاهای نو و سالم و مطابق توصیفات اعلام شده از نظر کیفیت، رنگ، اندازه، جنس، نحوه نگهداری و شستشو و سایر ویژگیها خواهد بود و چنانچه در این ارتباط خسارتی به شاپیونا، یا مشتری نهایی وارد آید، فروشنده متعهد به جبران خواهد بود.
فروشنده اعلام می دارد که مالک کالا بوده و معارض ندارد و حقوق مالکیت صنعتی (در صورت وجود)،مالکیت معنوی و سایر حقوق قانونی و عرفی،متعلق به اوست یا حق بهره برداری از این حقوق و عرضه کالاهای مربوطه را دارد و مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران مجاز به فعالیت اقتصادی و تجاری می باشد.
فروشنده مسئول به روز نگهداری موجودی و قیمت محصولاتی که در فروشگاه خود قرار داده‌اند هستند. فروشنده متعهد است که در صورت اعمال هر گونه تغییر در نوع بهای کالا، توقف تولید یا عرضه محصول، و همچنین تخفیف های ارائه شده در اسرع وقت کالای ثبت شده را ویرایش و به روز نماید. در غیر این صورت مسئولیت کلیه خسارت های وارده به شاپیونا و مشتری نهایی، بر عهده فروشنده می باشد.
مسئولیت انجام تمامی امور کنترل کیفیت بر عهده فروشنده می باشد و شاپیونا هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد. تنها در صورت بروز هر گونه ادعا از سوی مشتریان مبنی بر معیوب و یا ناقص بودن کالا و یا عدم تطابق آن سفارش ثبت شده (اعم از رنگ و سایر ویژگی های کالا) شاپیونا نسبت به بررسی موضوع اقدام خواهد نمود. بر مبنای نظر کارشناسی شاپیونا، اقدامات لازم اعم از تعویض کالا و یا عودت مبلغ سفارش به مشتری از سوی فروشنده صورت خواهد پذیرفت.
فروشندگان موظفند کلیه اطلاعات ارسالی از طرف شاپیونا، از جمله مشخصات خریدار را نزد خود محرمانه نگاه دارند. مسئولیت هر گونه سوء استفاده از این مشخصات بر عهده فروشنده می باشد.
شاپیونا پس از تایید خریدار و ثبت کد پیگیری توسط فروشنده، بهای محصولات فروش رفته را (به غیر از سفارشات عودت داده شده) که از مشتری دریافت کرده،  طی حواله بانکی به فروشنده پرداخت خواهد نمود.
شاپیونا در کلیه مراحل فروش کالا از لحظه انجام شدن خرید تا تسویه حساب با فروشنده ممکن است جهت انجام هماهنگی بیشتر و یا اطلاع رسانی شرایط خاص با فروشنده  تماس تلفنی برقرار نماید. لازم است فروشنده در روزهای کاری  ساعات 9 الی 21 به شماره تماس ثبت شده خود در شاپیونا پاسخگویی داشته باشد. در صورت عدم پاسخگویی فروشنده به تماس تلفنی کارشناسان فروش، شاپیونا هیچ گونه مسئولیتی در قبال متضرر شدن احتمالی فروشنده نخواهد داشت.

ضمانت بازگشت کالا

فروشنده کالا می بایست  حداقل هفت روز كاري، وقت‌ براي "انصراف از خرید"  توسط خریدار بدون تحمل جريمه و يا ارائه دليل برای محصولات خود داشته باشد.‌ تنها هزينه تحميلي بر خریدار هزينه ارسال و باز پس فرستادن كالا خواهد بود.
ضمانت بازگشت کالا بر اساس قوانین مندرج در صفحه شرایط بازگشت کالا خواهد بود. شروع اعمال حق انصراف 7 روز از تاريخ تسليم كالا به مصرف کننده خواهد بود.
به محض استفاده مصرف كننده از حق "انصراف از خرید"، فروشنده توافق می نمایند عودت کالا تا 7 روز از زمان تحویل به مشتریان قابل قبول باشد. "انصراف از خرید" خریدار در مواردي كه شرايط خاصي بر نوع كالا حاكم است اجرا نخواهد شد.
لازم به ذکر است در هنگام عودت کالا توسط خریدار و پذیرش کالا توسط فروشنده ، بسته به نوع کالا و مشکل اعلام شده توسط خریدار ، فروشگاه موظف است حداکثر تا 48 ساعت کاری نتایج تست و دریافت کالا را به شاپیونا اعلام فرمایند در غیر این صورت وجه پرداختی به خریدار باز خواهد گشت.

عدم تامین کالا

در صورت عدم تامین و ارسال کالا توسط فروشنده طی  48 ساعت کاری، شاپیونا میتواند راسا نسبت به لغو سفارش اقدام نموده و فروشنده متعهد به پرداخت جریمه خواهد بود.

حل اختلاف

در صورت بروز اختلاف میان خریدار و فروشنده و یا هر گونه اختلاف در رابطه با قوانین و یا در تفسیر مفاد آن ابتدا طرفین تلاش می نمایند تا از طریق مذاکره مورد را رفع نمایند. در صورتی که مشکل طی مذاکره بین خریدار و فروشنده مرتفع نگردد موضوع به بخش داوری شاپیونا ارجاع شده و نماینده شاپیونا در صورت لزوم با دریافت مستندات لازم از خریدار و فروشنده نسبت به بررسی موضوع اقدام نموده و نتیجه را به طرفین اعلام می نماید. لازم به ذکر است نتیجه اعلام شده  توسط نماینده شاپیونا برای خریدار و فروشنده لازم الاجراست. و شاپیونا نیز مطابق نظر نماینده داوری در صورت لزوم اقدام به واریز وجه به حساب خریدار و یا فروشنده می نماید و مسئولیت شاپیونا در زمینه حل مشکل خاتمه یافته تلقی می گردد. در این حالت در صورتی که همچونان یکی از طرفین نسبت به نتیجه اعتراض داشته باشد میبایست نسبت به پیگیری موضوع از طریق مراجع ذی صلاح قضائي اقدام نماید

نقض قوانین و خدمات شاپیونا

در صورت نقض قوانین شاپیونا توسط فروشنده شاپیونا این حق را برای خود محفوظ می دارد که از ادامه فعالیت فروشگاه، یا فروش کالا و یا ادامه فعالیت کاربر جلوگیری نماید.

قوانین اجاره فروشگاه

شاپیونا جهت حفظ استقلال مالی فروشگاه ها، فقط اجاره بها دریافت می کند و از بابت خرید و فروش ها هیچگونه پورسانتی دریافت نمی کند.

در صورت تخطی فروشنده از قوانین حاکم بر شاپیونا، فروشگاه و کاربری او غیر فعال خواهد شد و اجاره بهای پرداخت شده بازگشت نخواهد شد.

 لغو خرید توسط فروشنده
لازم است فروشنده به صورت دوره ای محصولات خود را بررسی نموده، موجودی و قیمت آنها را همواره به روز نگاه دارد. در صورتی که کالایی از فروشگاه خریداری شود و فروشنده به دلیل مغایرت قیمت و یا اتمام موجودی امکان ارسال کالا را نداشته باشد در این حالت در صورتی که فروشنده حداکثر تا ساعت 12 ظهر روز کاری بعد موضوع را به پشتیبانی شاپیونا اطلاع دهد.