مشاغل خانگی یا کسب و کار خانگی به فعالیت‌های  تولیدی و خدماتی گفته می‌شود که توسط اعضای خانواده در فضای مسکونی و به دور از ایجاد مزاحمت برای سایرین صورت می‌گیرد. مشاغل خانگی در قالب یک طرح کسب و کار به اجرا درآمده و محصول یا خدمت نهایی به بازار خارج از محیط مسکونی عرضه می‌شود.


«ثبت نام در سامانه مدیریت فروشندگان بازار آنلاین شاپیونا»


کسب و کارهای اقتصادی مبتنی بر خانه را به سه دسته تقسیم می کنند:

 

الف: كسب و كار خانگي (Home business)

 

در اين شيوه ، فرد شغل خود را به منزل مي‌آورد و به جاي اين كه هزينـه‌هـای زيادي براي اجاره يا خريد ساختمان بدهد، می تواند در منزل خود ، كـار و شغل خود را به انجام برساند. در اين نوع كسب و كار ، ارزش افزوده كالاها و خدمات توليد شده، نصيب‌ صاحب خانه مي‌شود.

 

ب: كسب وكار مبتنی بر خانه (Home based business)

 

در اين روش ، افراد كالاها و خدمات توليـد شده خود را در درب و يا در داخل منازل ديگران تحويل می دهند. در اين نوع روش كسب و كار ، مهم نيست كه كالاها در كجا توليد شده ، بلكه معيار اين است كه كالاها و خدمات در منازل‌ مصرف‌كنندگان تحويـل داده ‌شود. در اين نوع كار خانگی، ارزش افزوده ی كـالاها و خدمات ، نصيب كسـی می شود كه از بيرون اين كالاها را می آورد.

 

ج: كار‌آفرينی مبتنی بر خانه (home based entrepreneurship)

 

اين نوع كار‌آفريني عبارت است از فرآيند ايجاد اشتغال در خانه از راه تشكيل مجموعه ی منحصر به فردي از منابع به منظور بهره‌گيری از فرصتها.



مزاياي مشاغل خانگي:

 

طبق نظر پژوهشگران 3 مزیت شغلی بر کسب و کارهای خانگی وجود:

 

1- حفظ اصول انسانی در محل کار: مشاغل خانگی به راحتی می توانند سطوح بالاتری از حس انسان دوستی را نسبت به شرکت های معمولی از خود نشان دهند.

 

2- توجه به عملکرد بلند مدت: یک کسب و کار خانگی راحت تر از مدیرانی که باید به طور سالیانه حساب پس دهند، می توانند به کارهای بلند مدت بیندیشد.

 

3- تأکید بر کیفیت: کسب و کار های خانگی مدت هاست که مزیت ارائه کیفیت و بها دادن به مشتری را حفظ کرده اند.

 


علاوه بر موارد فوق از مزایای زیر به عنوان مهمترین دلایل رویکرد مردم به مشاغل خانگی یاد می شود:

 

1) پايين بودن هزينه راه اندازی

2) پايين بودن ميزان ريسك سرمايه گذاری

3) حذف هزينه های مربوط به خريد، رهن و اجاره كارگاه

4) حذف هزينه اياب و ذهاب

5) استفاده از نيروی كار ساير اعضاي خانواده

6) امكان كاركردن به صورت پاره وقت

7) تناسب با ويژگيهای جسمي افراد معلول و كم توان

8) آزادي و استقلال عمل بيشتر

9) احتياج به آموزشهای ساده و كوتاه مدت

10) ايجاد توازن بين مسئوليت خانوادگی زنان و اشتغال آنان

11) انعطاف پذيری كار

12) توسعه فرهنگ كار در خانواده


بهترین راهکار بازاریابی و فروش محصولات خانگی:


فروش آنلاین

بزرگترین مشکل مشاغل خانگی نداشتن امکانات برای نمایش و فروش عمومی محصولات و خدمات آنها می باشد.
اما خوشبختانه در حال حاضر با رشد چشمگیر شبکه های اجتماعی و بازارها و فروشگاه های آنلاین، براحتی می توان محصولات خانگی را بصورت محلی، منطقه ای، کشوری و حتی بین المللی عرضه کرد.

«برای آشنایی بیشتر با بازارهای آنلاین این مقاله را مطالعه کنید.»