بازار اینترنتی چیست ؟




تعریف بازار یا مجموعه فروشگاه اینترنتی

در واقع بازار اینترنتی در درون یک وب سایت یا اپلیکیشن موبایل است که صاحبان کسب و کار در این بازارها فروشگاه های خود را با تمام امکانات و بصورت مستقل از یکدیگر راه اندازی می کنند و محصولات یا خدمات خود را در بستر اینترنت برای فروش عرضه می کنند؛ این محصولات می‌تواند فیزیکی یا مجازی باشد.

محصولات در دسته بندی‌های مشخص، بخش بندی شده اند و با انتخاب دسته بندی یا جستجوی محصول مشخص می توان وارد صفحه خدمات یا محصول شده و اطلاعات مرتبط به آن را به طور کامل مشاهده کرد. نظرات کاربران را پس از استفاده از آن محصول مورد مطالعه قرار داد و پس از آن اقدام به خرید کرد.

به طور مثال بازار آنلاین شاپیونا به عنوان یک مجتمع تجاری خدماتی آنلاین، امکانات بی شمار و خارق العاده ای را در اختیار فروشندگان قرار داده تا بتوانند محصولات یا خدمات خود را به نحو مطلوب در معرض دید و خرید مشتریان در سراسر کشور قرار دهند.



روش های خرید از فروشگاه های اینترنتی

به طور کلی برای خرید از فروشگاه های اینترنتی 2 روش وجود دارد که اکثر فروشگاه ها از هر دو روش استفاده میکنند :

1-  پرداخت در محل یا  COD

واژه COD مخفف عبارت Cash On Delivery به معنی پرداخت هنگام تحویل کالا می باشد. اغلب کاربران اینترنت این روش را ترجیح میدهند چون احتمال کلاهبرداری با این روش خیلی کمتراست. مشتری سفارش خود را در فروشگاه اینترنتی ثبت می کند و بعد از یک یا چند روز کالای مورد نظر توسط شرکت پست یا پیک درب منزل یا محل کار تحویل داده می شود و هنگام تحویل کالا بایستی مبلغ فاکتور پرداخت شود.

2- پرداخت اینترنتی

در این روش ابتدا باید اول فاکتور خرید پرداخت شود تا کالای مورد نظر به دست مشتری برسد.

پنل فروشندگان شاپیونا هر دو امکان را بصورت انتخابی در اختیار صاحبان کسب و کار قرار داده است تا بسته به نظر و روش خود از آن ها بهره ببرند.

 

مزایای فروشگاه های اینترنتی

همان‌طور که همه می‌دانیم با کمک دنیای مجازی مرز و زمان دیگر معنایی ندارد. فروش اینترنتی جای خود را در بسیاری از کسب‌وکارها بازکرده است. دیگر نیازی نیست که حتماً یک فروشگاه در فلان خیابان و یا پاساژ داشته باشید تا بتوانید محصولات و خدمات خود را بفروشید. فروش اینترنتی این کار را برای شما بسیار راحت کرده است. بدین صورت که:

1- حذف  محدودیت زمانی و مکانی در نمایش و فروش محصولات و خدمات.

2- وسعت نامحدود فروشگاه و گسترش آن در بین جمعیت ها و مناطق مختلف.

3- دسترسی مشتریان به محصولات و خدمات از هر مکان و بدون نیاز به حضور و مراجعه فیزیکی.

4- افزایش قدرت مشتریان در مقایسه ی محصولات فروشگاه های مختلف برای خرید آسان تر و مطمئن تر.

5- حذف مرزها و جهانی شدن و همه گیر شدن بازار.

6- هزینه های بسیار پایین راه اندازی فروشگاه اینترنتی، در مقایسه با فروشگاه فیزیکی

7- صرفه جویی در زمان و هزینه های رفت و آمد.

و

 

چگونه می‌توانیم به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم؟

1- داشتن نماد اعتماد الکترونیکی

داشتن نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه‌های اینترنتی بسیار مهم است زیرا همانند جواز کسب و کار است. این نماد در واقع یک گواهینامه دیجیتال است که از طرف سازمان تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن جمهوری اسلامی ایرانی صادر می شود می‌باشد و هر اتفاق ناخوشایندی در فروشگاه های اینترنتی دارای این نماد قابل پیگیری می باشد.

2- راه های ارتباط با فروشگاه

فروشگاه هایی که تلفن ثابت، تلفن همراه و آدرس دقیق خود را در معرض دید قرار می دهند و به تماس ها و پیام ها به سرعت پاسخ می دهند، قطعا قابل اطمینان هستند.

در فروشگاه های شاپیونا این امکان فراهم شده که فروشنده ها بتوانند اطلاعات تماس و آدرس خود را در صفحه فروشگاهی خود قرار دهند.

3- پشتیبانی مدیریت بازار اینترنتی

مجموعه فروشگاه هایی مانند بازار اینترنتی شاپیونا که در قسمت مدیریت خود دارای بخش پشتیبانی و امور مشتریان می باشند، برای فروشندگان خود دارای قوانین و شرایطی هستند که صاحبان فروشگاه ها ملزم به رعایت آن می باشند و بخش پشتیبانی نیز پاسخگوی مشکلات احتمالی خواهد بود. در این صورت مشتری می داند که از حمایت مدیریت بازار برخوردار است و با خیالی آسوده به جستجو و خرید می پردازد.


 


بازار اینترنتی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

تمامی کسب و کارها می توانند از امکانات بازارهای اینترنتی برای فروش بیشتر بهره ببرند. از جمله:

1- مشاغل خانگی

2- کارگاه های تولیدی بزرگ و کوچک

3- هنرمندان

4- عمده فروش ها و پخش کننده ها

5- موسسات خدماتی و آموزشی

6- فروشگاه های کوچک و بزرگ

 

نتیجه‌گیری

گاهی وقت‌ها نمی‌توان از تغییرات و تحولات موجود در جامعه فرار کرد. اگر در پی قدرت بخشیدن به کسب‌وکارتان هستید و تلاش می‌کنید فروش آنلاین خود را افزایش دهید باید روی فروش کالاها و خدمات خود در بستر اینترنت به طور جدی فکر کنید. در این راستا ما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی از هیچ کمکی به شما دریغ نخواهیم کرد.


«برای مقایسه ی بازار سنتی و بازار اینترنتی این مقاله را مطالعه کنید.»